joi, 20 octombrie 2011

Dovezi din (astro)fizică despre existenţa unui Creator ( I )


                      



        Am mai scris pe acest blog despre principiul antropic ca argument teleologic serios în favoarea unui Proiectant suprem al vieţii. Ultima carte a lui Stephen Hawking, Marele design, încearcă din răsputeri să combată acest argument filozofic emiţând pretenţia de a aduce dovezi ştiinţifice în defavoarea existenţei unui Creator. Dar ceea ce face renumitul savant în cartea sa nu este altceva decât pură ... filozofie, chiar dacă una de sorginte proprie. Voi încerca în articolele următoare să prezint obiecţiile sale vis-a-vis de argumentul teleologic al principiului antropic, precum şi obiecţiile mele faţă de filozofia lui.

     Mai întâi, ce este principiul antropic, foarte scurt şi explicit spus? Derivat din grecescul „anthropos” (om), acest construct filozofic afirmă că universul este observabil numai datorită faptului că este dotat cu nişte însuşiri care permit viaţa observatorului. Cu alte cuvinte, dacă nu ar fi potrivit pentru dezvoltarea unor forme de viaţă conştiente de sine, atunci nu ar fi nici fiinţe ca să îl poată percepe sau descrie.
   Acest principiu a fost introdus în 1973 pentru prima dată de către cosmologul Brandon Carter în timpul festivităţilor legate de aniversarea a 500 de ani de la naşterea lui Nicolaus Copernic. El (principiul) uneşte atributele strict fizice ale universului cu necesitatea existenţei unui observator care poate să recunoască acest univers. La ora actuală există o duzină de interpretări teleologice şi neteleologice  ale acestui principiu, primele întâlnindu-se, cum era şi firesc, în cercurile creaţioniste.
   Să luăm rând pe rând la disecat faţetele principiului antropic. Să începem mai întâi cu cel referitor la sistemul nostru solar( principiul antropic slab). Aşa cum îl cunoaştem azi, sistemul solar posedă mai multe atribute „fericite”, fără de care nu s-ar fi putut niciodată dezvolta complexe forme de viaţă. De exemplu, legile lui Newton permit planetelor orbite în formă de elipsă sau  cerc în jurul soarelui. Gradul comprimării unei elipse corespunde excentricităţii elipsei, care este dat printr-o cifră de la 0 la 1. O excentricitate apropiată de 0 înseamnă un cerc, pe când una apropiată de 1 reprezintă o elipsă. Lui Keppler nu i-a plăcut gândul că planetele se mişcă în orbite circulare în jurul soarelui, deşi excentricitatea pământului este de 0,02, adică foarte mult apropiată de forma unui cerc. Această valoare este considerată de Hawking ca un prim caz de „noroc pur”! De ce?
    Pe Mercur, a cărui excentricitate a orbitei este de o,2( deci de 10 ori mai mare ca a Terrei), temperatura atinge valori cu 1000 C mai mari atunci când planeta se află aproape de soare decât atunci când este mai departe. În cazul Terrei nu se întâmplă aşa ceva, diferenţele de temperatură fiind neglijabile. Dar dacă excentricitatea orbitei terestre ar fi apropiată de 1, atunci oceanele ar fierbe, când planeta s-ar afla aproape de soare (perifeliu) şi ar îngheţa atunci când s-ar afla mai departe de soare ( afeliu), ceea ce nu ar face prea plăcute concediile de vară sau iarnă...De aceea, trebuie să ne considerăm „norocoşi” în viziunea lui Hawking, din acest punct de vedere!
    Dar coincidenţele „norocoase” nu se opresc câtuşi de puţin aici. Un al doilea element pus în discuţie este relaţia dintre masa soarelui şi depărtarea noastră faţă de acesta. Masa unei stele hotărăşte  câtă energie emite aceasta. Cele mai mari stele posedă o masă de aproximativ de o sută de ori mai mare ca soarelui nostru, în timp ce cele mai mici numai a suta parte. Dacă soarele ar „cântări” cu 20% mai mult sau mai puţin decât în realitate, pământul ar fi mai cald decât Venus şi mai friguros decât Marte. În mod normal se defineşte ca „zonă locuibilă” ( Goldilocks-Zone) acea subţire regiune din jurul unei stele a cărei temperaturi permit prezenţa apei în stare lichidă. Viaţa inteligentă poate apare ( şi dezvolta) numai în condiţiile în care pe acea planetă există apă în stare lichidă.
    În condiţiile în care  SH recunoaşte primordialitatea apei ca leagăn al vieţii, recunoscând „norocul” enorm pe care îl avem de a trăi pe o planetă care se află într-o zonă locuibilă minusculă în sistemul solar, nu este lipsit de interes faptul că biblia prezintă despărţirea „apelor de sus” (atmosfera) de cele de jos ( mările şi oceanele) ca find prima intervenţie a lui Dumnezeu în actul Său creator la suprafaţa Terrei! Cu alte cuvinte, Dumnezeul bibliei creează bazele pentru circuitul apei în natură aşa cum îl cunoaştem azi, circuit care depinde însă în totalitate de alţi factori, precum distanţa faţă de soare, înclinaţia axei pământului şi altele... În timp ce Hawking ne spune că toată această potrivire este un simplu câştig la loz-în-plic, biblia ne spune că este implicat cineva în mod personal şi conştient în toată această schemă! Rămâne să credem ce ne place...
    Hawking răspunde la argumentul creaţionist în felul următor: începând chiar din 1992 s-au descoperit planete care orbitează alte stele în alte sisteme solare! Între timp, există sute astfel de planete descoperite, iar unele AR PUTEA să conţină viaţă... Faptul că există viaţă în cu totul altfel de condiţii decât cele de pe Terra distruge concepţia că pământul ( cu viaţa de pe el) ar fi fost în mod atent conceput   de vreun Creator. Când fiinţele de pe o planetă – spune el – ajung la concluzia că mediul înconjurător îndeplineşte condiţiile necesare vieţii, aceasta nu este decât datorită faptului că existenţa acestor fiinţe limitează caracteristicile mediului în care se află. Acesta este de fapt principiul antropic slab.
    Să formulez mai simplu. Principiul antropic slab ne spune că viaţa, aşa cum o cunoaştem, poate exista doar între parametrii x şi y. Biblia ne spune că însuşi Dumnezeu a fixat aceşti parametri, indispensabili vieţii. Dar Hawking vine să ne spună că AR PUTEA exista viaţă şi în alţi parametri! De acord...dar nu este asta pură filozofie? Eu credeam că SH condamnă filozofia, nu inventează una proprie! Nu aduce nici-un fel de indiciu ştiinţific concret că ar putea fi aşa cum zice, doar ne „curtează” să credem ce zice...De ce să cred afirmaţia lui SH neargumentată, şi să nu cred la fel de bine raportul creaţiunii biblice care la rândul lui nu poate fi demonstrat, ci doar crezut? De fapt chiar el ,la pagina 152 în ediţia germană a cărţii mai sus-numite, recunoaşte deschis că acest lucru „sună” a filozofie...
     „Coincidenţe de mediu” – spune el – „sunt lesne de înţeles, deoarece habitatul nostru este doar unul între multe altele care există în univers şi pentru că trebuie să trăim într-un habitat care face posibilă viaţa. Principiul antropic slab este în general acceptat. Dar există o formă a sa mai complexă, numit principiul antropic tare , care afirmă că existenţa noastră ca observatori este determinată nu numai de mediul în care trăim , ci şi de formele şi conţinutul legilor naturale, unde sunt impuse din start anumite reguli şi parametri! Se pare că nu numai proprietăţile sistemului nostru solar permit în mod curios apariţia şi dezvoltarea vieţii inteligente, ci şi trăsăturile universului nostru ca întreg, iar acest lucru este şi mai greu de explicat...”
   Cu toate acestea, departe de Stephen Hawking ca să se dea bătut prin a recunoaşte o „mână nevăzută la lucru”...Cum îşi construieşte argumentaţia sa deterministă şi în acest caz  şi pe ce baze, vom vedea însă în episodul următor.

( va urma)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu